Reizen 2012
De reis naar Afrika en wel Zambia, ticket geregeld door Hans Sportel (ja die een auto verhuur/lease bedrijf heeft) mijn E-ticket had ik al uitgeprint, vlucht op 5 februari om 16.40 uur met British Airways van Schiphol naar Heathrow (Engeland) daar overstappen vlucht Heathrow naar Lusaka (Zambia) aan komst daar 6 februari om 7.00 uur.
Maar het gaat wat anders, begon allemaal met een email bericht, op 4 februari dat mijn vlucht naar Londen niet door ging (cancelled) ik had mijn Schiphol taxi al geboekt dat deze mij moest ophalen om 10.00 uur om op tijd te zijn zodat ik wat ruimte had voor het rustig inchecken door de douane en door de taxfree shops de wandelen, maar natuurlijk ook gekeken naar het weer van de afgelopen week, met veel problemen op de weg, dus ik zou dan ongeveer om 12.00 op schiphol zijn.
Taxi was mooi op tijd, ik was even voor 12.00 uur in schiphol, keek op de borden van vertrekkende vluchten, en inderdaad wat ik al wist mijn vlucht naar Londen Heathrow was cancelled. Dus naar de British Airways desk, maar daar was ik niet de enigste, er stond toen al een rij van 175 @ 200 mensen en er kwamen er steeds meer bij. Toen ik eindelijk bij de desk stond na 4 uur in de rij te hebben gestaan, was het eerste wat ze vroegen of ik een hotel wou, ik zij is er geen andere manier om toch naar Zambia te komen, ik hoorde toen ook dat de vlucht van Londen naar Zambia ook was uitgevallen (cancelled) , van daar ook die steeds maar langer wordende rij van mensen. Na mijn eerst woorden gewisseld te hebben met de mensen achter de desk, werd ik gevraagd of ik een andere vlucht zou willen nemen door een grond stewardess, die al meer mensen uit de rij had gehaald, deze waren aan het zoeken bij andere maatschappijen om mensen bij die vluchten in te boeken. Dus ik werd mee genomen naar de incheck balie van Lufthansa, en daar zat een erg behulpzame dame achter de computer, en vroeg me, meneer waar gaat de reis naartoe, ik zei Lusaka Zambia. Met een paar toets aanslagen en even wachten, antwoorden ze, meneer ik heb hier een mogelijkheid om vandaag om 18.50 uur bij ons in te checken om naar Lusaka te gaan maar dan bent u pas middags 6 Februari daar. Ik was al blij, dus ik zei, hoe gaat dat dan, het antwoord was heel kort, U vliegt met ons naar Frankfurt en daarna vliegt Ethiopian Airways U verder naar Zambia via Addis Abbeda. Zo gezegd zo gedaan, ik zij o.k. en zij printen de nieuwe ticket uit. Kon direct mijn bagage inchecken, mijn koffer werden direct door geboekt voor alle vluchten tot Lusaka, dus daar had ik dan geen omkijken meer naar op de verschillende vliegvelden. In Frankfurt kon ik direct lopen naar de incheck balie van Ethiopian Airways, en na het krijgen van mijn boarding pass door lopen naar de boarding hall (was een eind lopen hoor). Vertrokken rond 22.35 uur naar Addis Abeda in Ethiopia.
Vlucht met Ethiopian Airways naar Addis Abeda was goed verzorgd kwamen aan om 6.20 uur, daar ook direct door lopen naar de incheck hall voor mijn vervolg vlucht met Ethiopian Airways naar Lusaka Zambia. Hier moesten we 2 uur wachten voor we konden inchecken vertrek 9.15 uur. Maar er was een probleem. Toen we goed en wel op de startbaan stonden, kregen we van de piloot te horen dat er een probleem was met de deur van de bagage, die zat niet goed dicht, dat wou hij eerst even bekijken. Dus er moest een stapwagen komen om de piloot uit het vliegtuig te laten, toen die er eindelijk was de piloot er uit, toen deze terug kwam had hij geen leuke mededeling, hij zou terug taxiën naar de reparatie platform (we mochten er niet uit) en we stonden daar voor ongeveer 1,5 uur, toen was het klaar en konden we vertrekken. Lusaka aan gekomen om 13.50 uur waar Boniface (de chauffeur van Limo Hire Zambia) me opstond te wachten, het weer was weer als gewoonlijk rond de 25 graden, het is nu regentijd maar de boeren klagen dat er niet genoeg regen valt. Bij Hans Sportel (Limo Hire Zambia) aan gekomen direct naar het huisje, wat toch nog niet helemaal klaar was maar ik wel al kon slapen en douchen en naar de wc. Veel bij zitten praten over het weer in Nederland en of er nu wel of niet een Elfstedentocht komt. Even in zijn werkplaats gekeken en kennis gemaakt met het personeel/werkers, werkplaats was iets beter geworden zins mijn laatste bezoek, maar er moet nog veel gedaan worden.
De volgende dag heb ik wat rond gekeken en even wat gesleuteld aan wat klassiekers, ik heb het project op me genomen om een Citroen Ami , en een Triumph Spitfire op te knappen, lijsten maken voor onderdelen, veel plaat en laswerk, van de spitfire moet er een motor overhaul gedaan worden en een nieuwere body op het chassis zetten. Zie hier voor de bij gevoegde foto’s.