Peugeot Stationcar




Deze Peugeot 404 stationcar moet ook eens op de weg rijden, deze staat als opknapper maar geen haast.

 

 

 

 

 

 

 

 


Monteur Moro aan het werk, ook de deuren heeft hij al gedeeltelijk gedaan. Nu moet de voorruit er uit en de motorkap er af, dan kunnen we zien hoe er alles is verrot.

 

 

 

 

Echt ook alles is verrot van deze Peugeot 404, spatschermen, deuren, voorruit sponningen, waar motorkap schanieren vast zitten en de hele binnen panelen daar achter.

Monteur Moro maakt hier een stukje in het spatscherm.

 

 

 

 

 

Hier houdt het project voor deze Peugeot 404 voor mij op. De monteur Moro wil deze Peugeot kopen, gaat hij in zijn vrije uren/tijd dan zelf opknappen, natuurlijk met wat begeleiding en aanwijzingen.
 

 

 

 

Moro de monteur, is na mijn vertrek dus door gegaan met het opknappen van deze Peugeot 404 stationwagen en hier is het resultaat, Kreeg deze foto toe gestuurd November 2012, deze is gemaakt in Juni dus hij heeft er heel hard aan gewerkt, moet nog het een en ander aan gedaan worden maar de buiten kant ziet er al goed uit. (ik zeg, Moro goed gedaan)

 

 

 

 


Hier gaan we door met ook een Peugeot 404 station maar deze is gekocht in Zuid Afrika en is in een betere staat.


Deze Peugeot 404 is een stuk beter, hoewel er een tik in de motor zit, gaan we eerst kijken of het de lagers zijn, hoewel ik dat niet vind.

We gaan de motor er even uit halen een kijken dat is een kleine reparatie/controle.

 

 

 


Motor er uit, gaat eenvoudig, hier gemonteerd op en motor staand.

Geef direct les aan de monteur hoe de lager speling controleerd, natuurlijk daarna toch even de lagers losgemaakt om echt te kijken.

 

 

 


Nu na montage van de motor, en het vervangen van de distributie  ketting en spanner, zat de tik er toch nog in.

Zo motor  er weer uit, via internet hadden we wat gevonden (kleppen blijven hangen, klepstoters stuk, zuigerpen ruim) dus alles open gooien.

Hier demonteer ik de cylinderkop en gaan we kijken wat we daar zien.

 

 

 

 

 

 


Hier is de cylinderkop op de werkbank, en wat zien we er is een verstopping (waarschijnlijk en oud stuk van een waterpomp schoop) dat de water doorvoer er belemmerd. Waardoor de motor waarschijnlijk niet goed koeld. Deze wagen hebben de drivers (chauffeurs) van Hans gereden van Zuid Afrika naar Zambia, dus waarschijnlijk een te warme (hete kokende) motor gehad.

 

 

 


Motor open, zuigers er uit en ziedaar, motor te heet geweest, laatste zuiger nummer 4 heeft niet voldoende koeling gehad en heeft een vast loper gehad. Zuiger beschadigd en cylinder is beschadigd (maar misschien op hoonen) nog te redden.

 

Zuiger nummer drie heeft de compressie veer gebroken wat waarschijnlijk de tik in de motor veroorzaakte.

Gaan kijken of we hier alles kunnen krijgen anders bestellen in Nederland.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nieuwe zuigers (hier in Zambia te krijgen) cylinder opgehoond, cylinder kop schoon
gemaakt
 kleppen schoonmaken en inslijpen en klepsteel afdichtingen vernieuwd.

Daarna alles monteren, en dan in en opbouwen, zuigers er in en het lijkt al wat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hij is weer kompleet motor inbouwen en

starten, het loopt weer als een zonnetje.

Komt nog een electronische ontsteking

uit Nederland.

 

 

 

De Zuid Afrika wagen Peugeot 404 stationwagen, geheel opgeknapt, met Zambians kenteken mag het op de wegen rijden, hier een klassieker tripje van ongeveer 100 km over de Kafue Road. (Lusaka-Kafue en terug) Aan deze trip doen alle voertuigen mee (auto en motoren) van vrienden en bekende en is dan op deze dag 20 voertuigen.