Verslag week 09

09 November 2011.
Laatste dag bij Hans (Limo Hire Zambia) werkplaats. Toyota Prado 4x4 klaar gemaakt, voor trip naar de NWP (Noord Western Provincie). Start morgen ochtend na het ontbijt richting Kabwe, waar ik dan een nacht in het hotel verblijf. Vandaag twee keer naar de stad geweest voor onderdelen en uitlijnen voor de Toyota Prado 4x4 en een Toyota HiLux 4x4 veerrubbers op te halen. Nu dat is wat anders dan in Nederland, oude onderdelen meenemen, ter vergelijking anders geef men het verkeerde mee. En natuurlijk niet te vergeten de traagheid hoe hier gewerkt word. Uitlijnen ging wel met een heel modern (elektronisch) uitlijnbrug, (het station is te vergelijken met een goede Kwik Fit werkplaats) maar 4 man om de auto en één die maar werkt. Om 16.00 uur was het voor mij gedaan, heb de Toyota Prado 4x4 mee gekregen.
10 November 2011.
Om 9.00 uur bij Dick weg gereden op weg naar Kabwe, een trip van 165 km, heb heel rustig gereden was net voor 13.00 uur in Kabwe. Beatrice (Zus van Petronella) gebeld om naar het hotel te komen, daar we de vorige keer maar heel weinig tijd hadden om over alles te praten. Samen lunch gegeten in het hotel, en daarna naar het huis van Beatrice gegaan, heb daar alle kinderen ontmoet en mee gesproken.  Een van de kinderen heeft een lekkere avond maaltijd klaargemaakt, om 20.00 uur terug naar het Tuskers hotel. Daar op het terras nog enkele biertjes genomen, maar het was een erg doodde boel en erg warm, dus rondom tien uur maar naar de kamer gegaan, waar de airco lekker aanstond op 22 graden. Wat op de laptop gewerkt en alles nog eens nagezien voor de trip van morgen naar Kitwe.
11 November 2011.
Was er vroeg uit, uitgebreid gedouchte, mijn koffer even weer opnieuw ingepakt, (was een rommelboeltje geworden) voor de trip naar Kitwe 280 km via Ndola over geasfalteerde wegen. Om 9.00 uur even een stevig engels ontbijt, daarna nog in het hotel mijn email nagezien , spullen gepakt en in de wagen gedaan. Reed ongeveer om tien uur Kabwe uit, heb rustig gereden kijken of ik nog herkenbare dingen zag, wat wel opviel dat er veel dropje (hutjes) langs de weg waren gebouwd, en dus het bos (grote bomen) bijna geheel verdwenen waren. In Ndola aan gekomen veel industrie bij gebouwd, kon ook niet zo snel de weg door Ndola vinden, heb er zeker 45 minuten overgedaan om de weg naar Kitwe te herkennen. Van Ndola naar Kitwe is bijna 60 km, was natuurlijk verrast dat dit nu een gescheiden vierbaansweg is geworden, toch wel bekende stukken tegen gekomen. Onderweg nog een stop gemaakt langs de goed onderhouden weg, waar toch wel erg veel vrachtverkeer overrijd, vaak vrachtwagens met oplegger en daar achter nog eens een aanhangwagen. Was rondom 16.00 uur in Kitwe, ja deze stad is niet veel veranderd, natuurlijk drukker, maar niet zo druk als Lusaka, ook veel industrie bijgebouwd maar de straten waren duidelijk voor mij het zelfde. Ik moest maar naar een bekent punt gaan had Erik gezegd, zo ik zoeken naar het Nkana-Hotel (vroeger was dit het hotel) maar ik kon het niet vinden, wel het Edinburgh Hotel en deze heeft nu een afgesloten parkeerplaats.  Zo daar mijn wagen neergezet en eerst maar in het hotel  een biertje genomen, even een rondje gelopen, daarna Erik gebeld waar ik was, deze zou me wel komen ophalen. Binnen 30 minuten was Erik en Emma (zijn Zambianse vrouw) er, hij vertelde me dat het Nkana Hotel was gesloopt (vandaar dat ik het niet kon vinden). Ben achter Erik aan gereden naar zijn huis hier in Kitwe, daar heeft Emma ook haar fysiotherapie en massage kliniek. Erik is werkzaam bij Quattro Companie Limited een heel groot transport bedrijf met verschillende werkplaatsen, die verschillende dingen doen,  twee grote werkplaatsen in Kitwe en nu een heel grote werkplaats opgebouwd bij de nieuwe Lumwana mijn,  hier zo’n 310 km vandaan in de noord westen provincie (openput mijn, winning van koper), en verzorgen daar het vervoer van alle mensen die daar werken en het vervoer van de mensen die  verder weg wonen met bussen en kleine busjes, vrachtwagens en alle generators en vuilnis/strontwagens. Het huis bekeken en veel bijgepraat met Erik en Emma, heerlijk gegeten en bijtijds naar bed.
12 November 2011. 
Heerlijk geslapen, geen last gehad van muggen, dankzij de muskieten coil (een geperst goedje in een spiraal patroon dat aangestoken word en langzaam op smult) dit geeft een guur af die de muskieten weren. Met Erik naar de twee Quattro werkplaatsen gegaan hier in Kitwe een voor bussen en mini bussen en de ander  voor de grote en heel grote vrachtwagens. Hier hebben we even een klein las apparaat meegenomen daar we onder een paar zonnebanken poten, plaatjes moesten lassen, bij Erik in de tuin. Heb me dus in de middag even nuttig gemaakt en heb Erik geholpen die plaatjes onder de poten van de zonnebaken te lassen.  We werden goed verzorgt door Erik zijn vrouw Emma met altijd lekkere dingen, ik en Erik hebben natuurlijk veel oude herinneringen, en we hebben het natuurlijk gehad over alle mensen die in Zambia gewerkt hebben, maar ook over de vele Nederlanders die hier toch een bestaan hebben opgebouwd. In de avond werden we weer verrast met heerlijk eten, na eten hebben we op de laptop wat oude foto van mij bekeken.
13 November 2011.
Beetje uitgeslapen tot 7.00 uur uitgebreid ontbijt buiten in de tuin, daarna lekker geluierd op de zonnebanken.  In de middag hebben we een trip naar Mufulira gemaakt, daar woont de getrouwde dochter (Museke) van Erik en Emma met haar man die daar dokter is en de 1 jaar oude baby Maikel. Tegen de avond terug naar Kitwe, toch weer vrij uitgebreid gegeten en nagenoten achter in de tuin.
14 November 2011.
Dacht vandaag achter Erik aan rijdend, naar de Lumwana  mijn te gaan, maar Erik heeft hier in Kitwe met zijn bazen van Quattro Companie een vergadering, plus dat Erik ook nog wat spullen moet kopen. Dus morgen is de afreis naar de Lumwana mijn, waar Erik dan 10 dagen in een klein huisje verblijft tot zijn weekend break (verlof). Zo internet bijgewerkt, email gelezen en beantwoord, gebeld met Nederland. In de middag met Erik samen de grote eettafel gerepareerd, het bovenblad was geheel los gekomen, opnieuw bevestigd met nieuwe schroeven. Verder hebben we heerlijk in de tuin gezeten, en zijn weer heerlijk verwend door Emma met, yoghurt, cake en ijscream. Het avond eten was een Zambiaans vleesgerecht, van vlees wat bijna de hele dag op het vuur had gestaan, aangevuld met aardappelen, uien, kruiden en groente, het was verrukkelijk.
15 November 2011.
6.00 uur op zouden om 8.00 uur vertrekken vanaf de Kitwe Quattro werkplaats, waar we nog wat onderdelen moesten meenemen en wat werkplaats mensen die bij Erik in de werkplaats werken, die ook verlof hadden gehad. We reden om 8.30 uur weg bij de werkplaats op weg naar Lumwana mijn via Chingola naar Solwezi  een trip van 310 km. De weg naar Chingola is erg druk en maar twee banen, dus dat schot niet op, van Chingola naar Solwezi was een stuk rustiger en de weg was goed (geasfalteerd) en onderhouden. Solwezi is erg druk geworden, en een echte provincie stad geworden, vele hotels en lodges, winkel en ook veel verkeer, we hadden 30 minuten nodig om door Solwezi te komen. De wegen zijn goed, waren om 13.45 uur in en op Lumwana mijn, waar ik eerst ingeschreven moest worden voor dat ik het mijn gebied op mocht, ook moest ik als bestuurden van een auto even blazen (alcohol test),  Erik ging direct naar de werkplaats, om te kijken of alles goed was en de onderdelen af te leveren. Totaal geeft Erik leiding aan 244 mensen, dit zijn chauffeurs, werkplaats personeel, en de administratie staf, er zijn 40 grote bussen en 80 kleine bussen daarnaast zo’n 10 auto’s 4x4 wat kleine trucks en 3 service trucks. Middags met Erik wat rond gereden en zijn we richting Mombezi rivier gereden en hebben daar even rond gekeken, daar er in onze tijd (1970) er een SNV vrijwilliger werkzaam was en daar woonde in een caravan. De weg was toen nog dirtroad (gravelweg) en de brug over de Mombezi rivier en smalle houtenburg, er wonen nu mensen in een stenen huis, dat eigenlijk op de betonplaat  staat waar vroeger de vrijwilliger zijn caravan heeft gestaan. Erik woont op het mijn gebied en maakt gebruik van de eet gelegenheid die hier geboden word. Zo avonds naar de mess, open van 17.30 uur tot 21.00 uur, daar toch heerlijk gegeten.