Verslag week 07

Week7
26 Oktober 2011.
Opgestaan door het lawaai buiten, is 6 uur, de bediende hier van de Lodge, moest een wagen wassen (schoonmaken) van een van de mensen die hier ook zit. Heb van de Lodge eigenaar de inlog code krijgen voor internet, dus ben mijn site maar aan het updaten in een lekkere koele kamer, is al 28 graden buiten, verder wat e-mail en nieuws gelezen. Ga met Ethel, die ik om 10.00 uur oppik van haar winkeltje wat rond kijken hier in Livingstone, moet nog een telefoon opwaardeerkaart kopen, wat winkelen voor eten, en ik wil kijken of de Indiër Shah hier nog zit (had vroeger  (1983/85) een ijzerwaren/bouwmaterialen winkel). Verder niet te druk maken in deze warmte, op terrasje zitten met een koel drankje. In de middag de eigenaar Shah gezien en gesproken, is verhuisd  heeft nu een veel grotere winkel  en opslagruimte, hij ziet er erg goed uit, doet geen bouwwerken (huizen) meer. In de avond zijn we gaan eten bij The Zambezi Waterfront  Lodge net buiten Livingstone stad aan de Zambezi Rivier, hier veel toeristen, die een boottocht maken op de rivier kijken naar nijlpaarden, maar ook een wild trip maken in open Landrover wagen (vooral  s ‘morgens  en in de avond). Een heerlijke maaltijd van vis uit de rivier (braem) soort brasem met veel salade en frites, en heel veel bier.
27 Oktober 2011.
Vroeg op en ontbeten wil in een keer naar Kabwe rijden (zoeken naar Zus van mijn Ex Christine Munkombwe) een stad ten noorden van Lusaka totaal ongeveer 800 km. Was om 12 uur in Lusaka heb daar wat gegeten, nog 175 km naar Kabwe, weg is redelijk goed. In Kabwe aangekomen, de wegen zijn hier in de stad ontzettend slecht, grote kuilen in het asfalt, verschillende keren raakte de auto onderkant het weg dek. Direct zoek tocht begonnen bij haar laatste werkgever (mahatma gandi kliniek) kliniek gevonden maar niemand kon haar, advies om naar de Kabwe Health Department te gaan, daar staan alle verpleegsters in geschreven. Daar waren ze erg behulpzaam en na wat kijken en zoeken in de computer, en wat rond gebeld te hebben, adres en telefoon nummer gekregen. Er werd direct naar haar gebeld, en ze was erg blij dat ik er was, dat ze direct naar Health Department kwam. Met haar eerst een Hotel kamer geboekt in het Tusker hotel voor een nacht, kosten 250000 kwacha is ongeveer 40 euro, kamer met airco, goed verzorgt  (vroeger Olifanthead hotel) voor dat we naar haar huis gingen. Hebben veel aan elkaar te vertellen (had haar al 19 jaar niet gezien) en de kinderen waren nu ook al volwassen geworden, van de 4 wonen er nog twee thuis. Om 21.00 uur afscheid genomen en naar het hotel te gaan, daar gegeten (braai, maaltijd wordt voor je klaar gemaakt op open vuur) met drie flesjes bier was de totaal rekening 87000 kwacha (ongeveer 15 euro).
28 Oktober 2011.
Terug naar Lusaka rustig aangedaan, veel om me heen gekeken daar ik ook veel dingen nog herinner van vroeger (jaren 80 en 90) veel ontbossing en veel lokale huisjes bebouwd schots en scheef door elkaar, natuurlijk ook de grote landerijen met grote sprinkler installaties. In Lusaka aan gekomen eerst geld gepind uit de muur, auto afgetankt  450000 kwacha  ongeveer 70 euro dat komt uit op ongeveer 1,35 euro per liter.  Dick mijn vriend gebeld dat ik nu in Lusaka ben, maar eerst ga lunchen in de stad, en dan naar zijn huis kom. Bij Dick de wagen nagezien wat schoon gemaakt voor ik deze morgen of zondag terug breng. Natuurlijk veel te vertellen aan Dick en Brenda over mijn trip naar Livingstone en Kabwe.
29 Oktober 2011.
Vroeg er uit was al behoorlijk warm morgens om 7 uur. Na ontbijt weer wat plastic teelt zakjes klaar gemaakt. Na de Lunch ben ik naar Limo Hire Zambia (Hans Sportel) gegaan, kennis gemaakt met zijn vrouw Gea, die les geeft op een internationale school hier net buiten Lusaka. Heel gesprek met hem gehad over het onderhoudt van zijn wagenpark, en hij zocht nog een monteur die het een en ander kon doen, maar ook aan zijn verzameling oude wagens. Heb met hem afgesproken dat ik van maandag nog 10 dagen ruimte heb, dus ik kan me daar nuttig maken. Direct uitgenodigd om morgen voor een braai langs te komen.
30 Oktober 2011.
6 uur op, kon niet meer in slaap komen door de warmte, het zonnetje brand al behoorlijk boven de horizon. Lekker rustig aan deze morgen, gaan de grote inkopen doen in een van de grote winkel centrums hier in stad Lusaka, ongeveer half uur rijden van Dick en Brenda’s  huis. Ben met mijn eigen wagen (huur) van Limo hire Zambia gegaan daar ik dan direct door kon rijden naar Hans Sportel voor de braai. Waren ongeveer om 13.00 uur klaar met boodschappen doen, ben toen rustig in een uurtje naar Hans gereden. Rene was ook uitgenodigd met een vriend Jan Versteeg die ook net in Zambia is komen werken. We hebben heerlijk gegeten met veel en grote stukken vlees, die Hans geheel op de braai aan het klaar maken was.
31 Oktober 2011.
Maandag afgesproken met Hans dat ik om 7 uur bij hem zou zijn om wat werk te doen, helaas was het toch iets drukker op de weg dan ik had verwacht, zo het werd 7.30 uur. De eerste klus was zijn oude MG-A 1963 aan de loop te krijgen, wagen ziet er niet geweldig uit, maar het motortje moet eerst draaien voor hij er verder geld aan wil uitgeven. Er hebben al verschillende mensen aan gesleuteld maar zonder succes, zo ben geheel opnieuw begonnen, puntjes afstellen, afstellen tijdstip, bougies controle. Daarna aan het moeilijkste deel de twee SU carburateurs, geheel gedemonteerd en via een instructie boekwerk alles standaard afgesteld, gemonteerd en starten van de motor. Deze draaide niet naar mijn zin, dus nog  wel zo’n uur bezig geweest om een goede afstelling te krijgen. Nu dat de motor liep, gaat Hans er verder mee, met het opknappen van de rest of de wagen.  Om 17.00 opgehouden en terug naar huis,  was bij Dick om 18.00 uur.
01 November 2011.
Vertrokken om 6. 15 uur van Dick om voor de drukte door de stad te komen, dat lukte vandaag vrij goed, was 7.05 bij Hans in de werkplaats. Eerst een tubeless band gerepareerd, daarna van die MG-A motor iets hoger op de motorsteunen zetten, dit door aan beide zijde een metalen plaatje van 6 mm onder de steunen te plaatsen, die ik eerst moest maken uit een stuk plaatstaal. Dit lukte met veel moeite, daar de boutgaten natuurlijk niet meer overeen kwamen. Daarna had Hans nog een oude grasmaaier die het niet meer deed, dus kijken en aan de loop gekregen maar niet goed, geen power. Motor geheel gedemonteerd, om morgen deze open te maken (vermoedelijk nokkenas stuk). 16.00 uur opgehouden voor de drukte te ontlopen, maar helaas alle stoplichten werkten niet en alles werd door politie geregeld, (maar niet goed) was pas om 18.00 uur bij Dick.