Citroen Traction
Motor overhaul, van een Citroen Traction Avant uit het jaar 1948 . Er was water lekkage langs de cylinder wand, dus alles moet er uit om hier nieuwe pakkings in te zetten, deze zijn te krijgen in verschillende dikte's. Ik laat de monteur Moro het meeste doen en geef instuctie en uitleg waar nodig, natuurlijk zijn er dingen die je niet alleen kunt doen.
Het blok is bijna leeg en kaal, de vierde zuiger heeft waarschijnlijk een lichte vastloper gehad, de bovenste zuigerveer is gebroken. Trouwens bij alle zuigers is de bovenste zuigerveer erg ruim in de groef.
Heel apart is dat de drijfstangen geen lagerschalen heeft, deze zijn gemaakt van aluminium.
Hierna is het de cylinder bussen er uit te halen, schoonmaken en dan nauwkeurig meten wat voor maat bodempakking er tussen moet.
Ja en nu is het kijken of er wel onderdelen zijn en dan bestellen en dan wachten wachten en nog eens wachten tot het binnen is (hopelijk op tijd dat ik de begeleiding nog kan doen met het in elkaar zetten). En je zult het altijd zien iets dat je ver weg besteld is nooit kompleet, we duimen maar.
Er is natuurlijk veel meer werk wat er tussendoor moet gebeuren, daar voor kent U hier klikken of naar rechtsboven, klikken op Ander werk tussen door.
Ja de onderdelen zijn binnen van uit Nederland, dus het opbouwen en monteren kan beginnen. Helaas was de monteur Moro ziek, dus veel zelf doen en dan vergeet je wel eens foto's te maken.
Hier heb ik de cilinder mantels geplaatst en meet nu hoe hoog ze boven het blok staan. Geen nieuwe zuigers maar wel nieuwe zuigerveren, die ik hier monteer en dan in de cilinder plaats.
Moses helpt alles schoon te maken voor het gemonteerd word, hij is een klusjes man die alles wel kan.
Het gaat met grote stappen, cilinder er in, zuigers nieuwe veren monteren en er in zetten. Daar na motor om draaien en krukas monteren, op passen de carter pakking komt onder de bijde eind hoofdlager.
Na het monteren van de Hoofdlagers en het aan trekken van de drijfstang lagers. De carter pan geplaatst wat nog wat problemen gaf bij de afdichting rubbers bij de bijde eind hoofd lager. Maar onderkant dicht, cilinder kop aan de beurt, kleppen even inslijpen, nieuwe rubbertje geplaatst.
Motor compleet, versnellingbak er aan en in de wagen plaatsen, nu nog afbouwen en alles aansluiten.
Zo dit project is voor mij voorbij, het rijd weer en geen lekkage, dus mijn werk met Moro goed gedaan. Natuurlijk blijven er dingen die nog gedaan moeten worden, zo als remmen, maar ook de binnen bekleding, nog wat dashbord knoppen en schakelaars, maar deze moeten eerst verkregen worden.