Autin Glider 1300 Overhaul

Hans heeft een Austin Glider 1300 ( ook wel Austin Morris 1300 genoemd) gekocht in Zuid Afrika die veel carter druk opbouwde, dus motor overhaul. Samen met Moro de vaste onderhouds monteur aan de slag. Nu is een Austin 1300 geen gewone wagen om aan te werken, deze heeft een iets andere opbouw dan de doorsnee wagen. De motor staat boven op de versnellingsbak, (dus eigenlijk in het carter van de motor) waar dan het cardan aan vast zit, ook de koppelling werkt iets anders als de doorsnee wagen. Dus veel notities maken en uitleggen aan Moro hoe en waarom het zo zit.

Hier is het hele motorblok ontmanteld, deze motor moet nieuwe overmaat zuiger en ringen hebben. Het vervelenden is dat deze motor al eens eerder opgeboord is naar +0.30 en er nu in de cylinder een behoorlijke stootrand zit, dus dat word opboren naar het maximale van +0.60. Hans gaat naar Zuid Afrika en daar vragen en kijken of dat mogelijk is.

Het liep even anders dan we dachten, Zuid-Afrika was een beetje moeilijk omdaar +060"overmaat zuigers tekrijgen. We hebben het motorblok hier bij een motor-revicie bedrijf goed laten op meten, en deze zeiden dat als Hans +0.60" zuiger met ringen kon krijgen zij deze dan wel op konden boren (maar eerst moesten ze de zuigers hebben). Dus Hans via Nederland toch een set zuigers kunnen bemachtigen, nu nog naar Zambia krijgen. Gelukkig heeft Hans veel klanten die bij hem een wagen huren, dus een van deze mensen heeft de set zuigers meegenomen. Zo ik kon aan de slag, Moro (de onderhouds monteur) was druk met de huur wagens dus moest het even alleen doen.

Motorblok terug van opboren, en deze moet eerst goed schoon gemaakt worden (doen ze hier niet aan) en alles twee keer controleren dat het goed is.