Verslag week 08
Week8
02 November 2011.
Weer vroeg op weg naar Hans, kon goed door rijden, was 6.50 uur bij hem in de werkplaats, direct aan het motortje van de grasmaaier begonnen. Nu het oude beestje heeft een nokkenas maar op de inlaat zit geen nok meer (dus geen lucht is geen power) Hans kon nog wel iemand in de stad, die vroeger deze oude grasmaaiers repareerde, kijken of die nog onderdelen heeft. Helaas moet besteld worden is er over drie weken. Daarna aan een geïmporteerde Ford Truck gewerkt, werd te heet (kokende motor) controle thermostaat, deze was stuk dus er maar uitgelaten. Verder moest direct maar een grote beurt, olie en alle filters vervangen. Handrem werkte niet (gaat op luchtdruk), deze bijgesteld, proberen als de motor weer kan lopen. 16.00 uur terug naar Dick geen oponthoud dus ik was met 45 minuten bij Dick
03 November 2011.
Maar weer om 6.15 uur bij Dick weg gereden, om voor de drukte door de stad te zijn, dat lukte weer behoorlijk, dit had mede te maken met een ontzettende donderbui, en dat vinden Zambianen niet leuk en blijven wachten tot de regens over zijn. Ford truck verder afgewerkt, doorsmeren, olie vullen en ontluchten van de diesel filters, fanbelt vervangen. Even nog de onderhoud monteur geholpen met een Toyota L/C 4x4 die behoorlijk was toegetakeld in een trip van 14 dagen naar het Luwangwa natuurpark, mensen die waarschijnlijk dachten dat ze in een tank reden. Heel veel stuk onder de wagen, gescheurde chassis, afgebroken veren, scheur in de voorste aandrijf cardan waar olie uitlekte en nog vele andere mankementen. Daarna even gekeken bij een oude Citroën 2 CV van 1964 waar de handrem niet werkt, waarschijnlijk een verkeerde handremhandel, zien we morgen wel.
File ontlopen naar huis om 16.00 uur bij Dick om 17.00 uur.
04 November 2011.
Van morgen goed kunnen door rijden, was 6.50 uur bij Hans (Limo Hire Zambia) werkplaats. Truck gestart en druk opbouwen voor de remmen. Kijken of het systeem lekken heeft en water afgetapt, kijken of de handrem werkt en afgesteld. Uitlaat van de antieke Citroen Traction gemaakt, wat stukjes op en ingelast. De grote hefkrik gemaakt, ook al een beetje antiek, maar hij doet het weer. Van een Toyota Carina de radiateur gedemonteerd (is lek, boven plastic gescheurd)Hans gaat kijken of er een hier in Lusaka een nieuwe is te krijgen. Ben om 12.00 uur weg gegaan, wat was het weer druk, heb er twee uur overgedaan om bij Dick te komen. Heb de website bij gehouden, email gelezen, en lekker in bad gezeten. Om 18.00 uur borrel uurtje, Nederlandse Ambassade, georganiseerd door (Nederlandse club) bij Chit Chat (een soort restaurant achtig iets) in de stad Lusaka. Was er erg gezellig, daar twee andere bekende tegen gekomen, bij wie ik ook direct uitgenodigd werd om eens langs te komen. Er werd behoorlijk gedronken en toen ook gewoon achter het stuur, naar huis gereden, is hier heel normaal.
05 November 2011.
Het was voor mij ook behoorlijk laat geworden en heb dus vandaag een beetje uitgeslapen, dus 7.30 uur op. Vandaag rustig aan, voor Dick wat plastic teelt zakken klaar gemaakt, een weer een hekwerk in de menie gezet. Middags eens gaan kijken of ik nog een oude bekende kan vinden, die vroeger het Nederlandse kippen boertje werd genoemd (Jan en Grace Rijnders) die afgedankte wagens van SNV graag wou hebben. Ik weet dat Jan al is overleden, maar Grace is weer getrouwd met een Nederlander, dus die moet nog op het landstukje wonen. Maar helaas alles is zo erg veranderd, dat ik de weg en de plaats niet meer kon vinden, ook nog gevraagd aan mensen maar was niet bekend.
06 November 2011.
Vandaag naar Arie en Sharon de Kwasteniet, Arie kwam ik bij de Ambassade borrel tegen, en ik moest er Zondag om een uur of 10 zijn. Van Dick was het over een redelijke weg in een uurtje te doen. Arie was bouwkundige vrijwilliger voor SNV in Zambia en na twee half jaar naar Nederland, maar na 5 jaar terug gegaan met zijn Zambianse vrouw (Sharon). Eerst voor een baas gewerkt (contract) en daarna voor zich zelf begonnen (1998) in de vlees sector. Arie heeft tot heden het heel goed gedaan, heeft drie boerderijen met koeien, heeft een eigen slachthuis opgezet, en een All Halaal slachthuis (moslim) daarnaast maakt hij kant en klare producten als boterhamworst ( alle soorten), vlees (alle soorten rund, varkens, lams en geiten) worsten ook alle soorten. Hij heeft 12 winkels verspreid over verschillende steden, die hij met 6 eigen koelwagens bevoorraad. Hij koop ook van verschillende veeboerderijen vee, en deze houdt hij eerst vlakbij het slachthuis voor een bepaalde tijd in een soort mesterij, om beter vlees te krijgen. Arie verschaft aan 125 mensen werk, en is 2de in Zambia betreffende het op de markt brengen van vleesproducten, grote klanten zijn natuurlijk zijn eigen winkels maar ook de mijnen, en verschillende hier gevestigde Zuid-Afrikaanse groot winkel bedrijven. Hij heeft bijna alleen de faciliteiten voor het slachten van runderen voor de Moslims, daar dit strik gescheiden moet gebeuren van het normale slachthuis het All Halaal. Ik heb wat foto geplaatst maar mocht niet het slachthuis van de moslim (All Halaal) fotograferen.
07 November 2011.
Weer een nieuwe week, was al om 6.45 uur bij Hans zijn werkplaats. Monteur kwam niet opdagen, deze had een begrafenis, dus stond er alleen voor vandaag. Van Toyota Hilux 4x4 dubbel cab met bakkie, achterklep schanieren gemoderniseerd, was erg ruim, asjes opgelast en draaipunt nieuwe busjes er bij gezocht. Daarna bij een van de klassiekers Citroen 2CV, alles gecontroleerd, remmen en wiellagers, vering gesmeerd. Om 16.00 uur gestopt met werken heeft bijna een uur geduurd dat ik bij Dick was.
08 November 2011.
Vandaag weer vroeg uit de veren, 6.15 uur zat ik alweer in de wagen naar Hans (Limo Hire Zambia) werkplaats. Van de oude Citroen 2 CV de uitlaat aangepast, deze was nogal lek, met wat kunst en vliegwerk het weer goed dicht gekregen. Zijn oude Citroen Traction (1953) doorsmeren, olie ververst. Bij de oude MG-A de deurraam mechanisme er uit gehaald, deze draait door en is versleten, Hans wil het nu openen en moderniseren. Van een daktent (verhuur wagen met campingtent op dak) de ladder gemaakt, mensen waren onder een te laag hangende boom door gereden (alles verbogen). Vandaag terug gereden in een Toyota Prado 4x4 die ik donderdag meeneem naar de NWP (Noord Western Provincie) om daar mensen te bezoeken.