Zambia 2013

Mijn reis naar Zambia (waar ik al eerder ben geweest) begon vroeg in de morgen, 5.45 uur opgehaald door Schiphol taxi, mee genomen twee koffers (waar veel spullen voor mensen in Zambia in zit) en mijn zware fotorugzak, daar in mijn foto spullen maar ook twee netbooks, en een heleboel kabels en batterij laders, plus een verlengsnoer met verloop stekker voor Zambia, telefoon lader, en een kaart reader plus een externe harde schijf.

De verkeers drukte viel mee dus op tijd bij schiphol 7.30 uur, waar ik me naar de KLM incheck pilaren kon melden, waar ik pas bij de twee keer mijn instapkaart kreeg uitgeprint, door naar de automatische bagage incheck band, hier had ik wat hulp bij nodig (dit was nieuw voor mij) twee koffer ingecheckt. Door de douane, ontbijt genomen, door naar de vertrek pier, waar we om precies 10.20 uur vertrokken.

KLM heeft sinds juli 2012 rechtstreekse vluchten naar Lusaka, maar er waren altijd te weinig passagiers, dus heeft KLM een extra landding erbij gedaan in het buurland Zambabwe (hoofdstad Harare). Het toestel was dan ook goed afgeladen, er waren geen zit plaatsen over en ik had pech dat ik in een middenstoel zat. De vlucht Amsterdam > Harare (9,5 uur) daar ging 80% er uit, en na een uur in Harare in het toestel wachten weer vertrokken naar Lusaka hoofdstad van Zambia (vlucht van 2 uur) kwamen we aan om 23.30 uur.

 

 

 

Vele die deze website van mij volgen weten dat ik in 2012 begonnen ben met van twee Triumph Spitfire er een te maken.
Nu de mensen hebben hier niet stil gezeten, toe ik weg ging was het kalle chassis klaar, nu kijk eens hoe deze pracht wagen is geworden.
Moet nog even wat aanpassen, motor heb ik vandaag, mooi lopende gekregen, nu verder afbouwen, kan die rijden.

 

 

Hier dan de Triumph Spitefire rijdende, mijn taak is gedaan voor deze wagen, er moeten nog wat kleine dingen gedaan worden, die de jongens heel goed zelf kunnen.

 

Ben nu begonnen aan een oude klassieke Austin A40, deze stond al een tijdje in onderdelen weg te roesten. In het chassis is al een motor geplaatst, de carrosserie (koetswerk) moet op verschillende plaatsen gelast worden, wat ik overlaat aan de monteur Moro (die het heel goed doet), af en toe moet ik wat bij sturen en instructies geven.

 

 

Hier staat een deel van de Austin A40 Devon er moet nog veel gelast worden.

 

Monteur Moro last weer de boel aan elkaar met nieuw op maat gemaakte materiaal

.

Maar er moet nog veel gebeuren, veel dingen zelf maken of improviseren om het gedaan te krijgen.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook de verhuur bij Limo Hire Zambia gaat door, en het seizoen voor huur van wagen met daktenten begint vroeg. Hier het klaar maken van de kampeer uitrusting, imperial met twee daktenten.

Alles wordt nagezien en schoon gemaakt, alle camping uitrusting gecontroleerd en in de wagen gedaan.

 

 

 

 

 

Terug naar de opbouw van de Austin A40 Devon, er was geen waterpomp, na veel zoeken vonden we er een, maar geen fan, dus een fan passend maken op de poelie (maar die moet niet gaan slingeren, dus precisie werk) maar we improviseren er maar weer op los.

 

   

 

   

We gaan langzaam maar komen er tenslotte wel, we hebben de deuren klaar en in gehangen, dat was nog wat, daar de schanieren op een soort kogel draaide, die moesten we eerst weer maken. We vonden stuurkogels met de goede maat, deze afgeslepen  en daar een gat in boren, het is geluk.

 

Voor te kijken hoe die er uit komt te zien, even opgebouwd, tevens kan ik nu kijken wat en waar en hoe groot de radiateur moet zijn en waar we en hoe we deze monteren.

Maar we moeten nog veel aan de motor en schakel mechanisme sleutelen, daar er weinig van is dus dat wordt ook improviseren.

    

 

 

 

In Zambia (hoofdstad Lusaka) is er een Oldtimers groep, die geregeld trips en bijeenkomsten organiseren. De groep is vrij hecht en zo nu en dan zijn er braai feesten bij iemand, die dan een rond leiding geeft over zijn landgoed en vooral wat hij aan old time machines heeft.